Tuesday, April 19, 2016

EKSPLORASI PERAK - CHAPTER I ; TELUK INTAN

2 comments :

Bismillah.
Macam yang dirancang smggu yg lalu..
Weekend ni kami nak ke Perak.
Saja, nak pusing2 cari pasal.
Weekdays kami dah mcm hapaa bz nya.
So kami mmg tertunggu2 sangat weekend.
Koman2 sekali sebulan mmg kami akan gi jalan.
Tak kira lah kalau dekat sekali pun.
Nak jugaaa la tidur mana2, kasi tukar angin.
Lagipun kita ni nama je semua negeri dah pergi dlm Malaysia ni.
Tapi byk je lagi sebenarnya tempat kita tak explore.
Sekadar2 pass-by je pun kan??
So sementara berdaya, punya masa, punya daya dan kemampuan..
Why not kan? Nak g oversea selalu2 i mmg tak mampu.
Kalau koang mampu, eh bagus sgt2...silakan.
Bumi Allah ni kan luassssss..
Sbb tu orang kata, Jauh perjalanan, luas pengalaman.
Kutip2 pengalaman buat kenangan.

Ok sambung...
amboi kak esah ni kalau kau bagi microphone,mmg giler kuasa sikit.
Intro pun kemainnnn... hhahaha.
So pagi sabtu tu lps mendobi, ironing..
pack2 siap2 terusss zaapppp.. 
Singgah minum dulu... Ala2 kan nak ke arah Jalan Duta sana.
Menyinggah Tang Lin.
Lamaaaa tak lepak sini. I terpaling suka mi kari sini!

:: Suami try lontong dia. rasa dia??? Konghajaq sangattt rasa dia! sedapp nak MAMMMM!! kuah dia terhirup slurrppp2.. udang kering dia ber-rasa. sambal kacang dia mengancam. tak terkata2! nak cakap mcm ala2 kalah juga lontong mak masak, tapi kang derhaka plak. So i bagi dia no.2 lepas lontong mak. (unsur pilih kasih sikit). hehehe.  ::

:: Mee kari dia kau nak pertikaikan lagi?? kerang dia mmg fresh k! jenis yg rebus panas2 terus kopek,terus campak dlm mee. rasa dia kenyal2 sedapp lah.eh rasa kerang tulen lah kan! takkan rasa kepah plak. pfft.. ni pun leecheen esah sental!::

:: Slurrp2.. ::

:: Ha tu signboard "Mee Bandung Udang" tu kedai yg jual lontong. "Mee Goreng Tanglin" tu plak yg jual Mi kari. Ingat, pegi sini.. dont forget to try yeah! kak esah payunggg baikk punyerr dah ni...  ::

:: Nasi Lemak Tanglin kot??? tak KL lahh tak tau kan?? tgk la org que cemana?? ::

:: Dah kenyam2 ketat2 perut. hati sangat sinang ammah!! meneruskan perjalan ke utara.. I langsung tak tidur ok! pencapaian yg boleh divanggakan! seronok nyembang ngan suami. smua topik kitorang cover.. huhu ::

:: Kemain sunshade bagai, padehal acah2 je. Tak sampai 10minit i tanggal. Menggelupur cari spek mata betul. Hoii merabunnn mata!  ::

::  lebih kurang kol 12pm sampai dah Teluk Intan.. ::  

:: Motif pertama : Menara Condong  Teluk Intan :: 

:: Teluk Intan ni byk kali lalu lah nak ke utara..nama nak singgah Menara condong dia ni mmg tak laa.. :: 

:: Welcome :: 

:: Lenguh..duk jap.. ::

:: Info about... ::

:: sama tak condong dia?? huhu ::

:: Belakang tu pic2 perkembangan dan sejarah Menara condong teluk intan ni ::

  
:: tuan belog dan suami.. perlu ke capiton cenggini?? ::

:: si montel ni berani2 sandau kat dinding dia.... ::

:: baca, baca! Jgn malasss. :: 

:: Rupa paras beliau semasa dahulu kala ::

:: Notis can read this. Masuk percuma ! ::

:: Motif kedua : Nak pekena Nasi Kandaq ni ! Asal nya nak p Ghulam Rasul yg gelemer kat Teluk Intan ni Ujung2 tanya budak jaga menara tu, dia kata Nasi Kandar Lambai ni lagi mabeles!  Jom lah kita try! Sekali mmg sungguh kau!!! I makan ayam madu dia sedappp gilerrrr. suami pnya ayam goreng pun enak nak nak nak! yg penting, kuah2 dia mmg terasa sedapp... aci2 kalah juga la Line Clear... makan cenggini dgn hati ayam, pedal . sayur, air.. dalam RM15++ sahaja!. Mana nk cari kat KL kauuu?? ::

:: Nanti waze, cari Nasi Kandar Lambai. Dah nak sampai koang mesti akan kompius.. AIH MANA KEDAI? sabar2 jgn terus nak patah balik. Cerrr sabar sikit! hahaha.  kedai dia sngt low profile, merendah diri ok. Tersorok blkg pokok. Memalu je berselindung.. and... kat depan dia mcm tadek orang..kau masuk dulu kedai..tgk orang berkepam2 dlm tu,siap berkipas2 makan,sbb panas! hahah ::

:: Betul mmg nama gelemer dia NASI LAMBAI. ::

:: Nama surat beranak dia Sultana Nasi Kandar. Nah menu dia. mughah je jah!! tapi ko tgk la ejaan dia..lembu jadi LEMPU. ahhh dulik.lempu pun lempu lah..janji makan sedap konsepnya! :: 

Eh 2 kali puas hati makan arini.
Pagi sedap. Lunch sedap. 
Menepati sasaran dah ni. Jalan2 cari pasal.
Pasal dia makan. Makan sampai jadi gemok.
Betul cari pasal ni!!!! gggrrrrr...  

Next kita cete pasal Swiss Garden Spa & Golf resolt plak naaa....

2 comments :

Zie Azi said...

i ingat menara condong tu sebb u masuk..
cabut larikkkkk

Nur Aishah said...

Suzie jee : penjahat! weeekkk... i pukul u dgn kasut nanti! hahha